KUALA TERENGGANU - Bidang pendidikan dijangka terus diberi keutamaan dalam Bajet 2013 yang bakal dibentangkan Jumaat ini oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yakin, Bajet 2013 akan terus memberi keutamaan dalam bidang pendidikan bagi menyediakan masa depan lebih baik kepada rakyat untuk menghadapi persaingan global.

"Pada tahun lepas, sebanyak 26 peratus daripada peruntukan bajet disalurkan untuk bidang pendidikan. Saya berharap dalam bajet kali ini pendidikan tetap jadi keutamaan.

"Kita sudah mendapat jaminan Perdana Menteri bahawa kerajaan akan terus memberi keutamaan kepada pendidikan," katanya.

Selain itu, Muhyiddin juga berharap isu rumah mampu milik untuk golongan sederhana dapat ditekankan agar nasib mereka terus terbela di bawah kepimpinan kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Kita tidak akan biarkan masalah ini berlarutan selagi kerajaan BN diberi mandat untuk memimpin negara dan saya harap ia juga akan dipertimbangkan dalam bajet itu nanti," katanya pada majlis Sepetang Bersama Timbalan Perdana Menteri di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Ahmad, Losong di sini semalam.

Turut hadir, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said.

Muhyiddin turut mengumumkan peruntukan RM1 juta bagi membina sebuah dewan baharu di Kampung Panji, Wakaf Mempelam dan sebanyak RM430,000 lagi untuk SMK Sultan Ahmad membaiki dewan, surau, gelanggang dan membeli sebuah van.

Dalam pada itu, Muhyiddin mengingatkan rakyat agar tidak mengambil mudah soal pemerintahan biarpun negara telah lama mengecapi kemerdekaan.

"Banyak negara yang terlebih dulu memperoleh kemerdekaan daripada Malaysia, kerajaannya gagal memberi 'makna' kepada kemerdekaan apabila rakyatnya masih menderita.

"Tidak semua kerajaan berupaya membela nasib rakyat dengan memberi hak sepatutnya seperti menyediakan kemudahan untuk kemajuan, keselamatan, keamanan, perlindungan dan penyaluran bantuan secukupnya," katanya.

Beliau menambah, bukan semua negara merdeka mampu melakukan itu semua kecuali negara yang dipimpin oleh kerajaan yang benar-benar mahu membantu dan prihatin kepada rakyat.

Justeru, katanya, nikmat keamanan dan kesejahteraan harus disyukuri dan perlu dipertahankan kerana ia tidak semestinya berkekalan.

 
Sebanyak 11 anjakan yang terkandung dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 adalah:

ANJAKAN 1
Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.

ANJAKAN 2
Memastikan setiap murid profisien dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris.

ANJAKAN 3
Melahirkan rakyat Malaysia yang menghayati nilai.

ANJAKAN 4
Transformasi keguruan sebagai profesion pilihan.

ANJAKAN 5
Memastikan pemimpin berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah.

ANJAKAN 6
Mengupaya JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan.

ANJAKAN 7
Memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia.
ANJAKAN 8 Transformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian pendidikan.
ANJAKAN 9 Bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas.
ANJAKAN 10 Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit.
ANJAKAN 11 Meningkatkan ketelusan akauntabiliti awam.
 
 
Picture
 GURU AKAN DIJADIKAN PROFESION BERPRESTIJ 2013 - 2025

Guru akan dijadikan profesion berprestij dan bertaraf elit, yang hanya mengambil 30 peratus siswazah paling cemerlang di negara ini, demikian menurut cadangan Rangka Tindakan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Dilancarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini, 11 September 2012, laporan awal tentang rangka tindakan itu menyatakan bahawa Kementerian Pelajaran akan melaksanakan dengan ketat standard kemasukan bagi memastikan setiap pengambilan guru pelatih memenuhi kelayakan akademik minimum yang ditetapkan.
Ini sejajar dengan satu daripada 11 anjakan yang digariskan di dalam dokumen ke arah mentransformasikan sistem pendidikan negara – mentransformasikan jawatan guru agar menjadi profesion pilihan utama. Rangka tindakan awal itu menyatakan Kementerian Pelajaran akan berganding bahu dengan Institut Pendidikan Guru dan Kementerian Pengajian Tinggi untuk memastikan kualiti kurikulum dan pensyarah dinaik taraf bagi melahirkan para guru seperti yang dihasratkan. Ia juga menyatakan bahawa mulai 2013, beban guru dalam bidang pentadbiran akan diringankan bagi membolehkan mereka memberi fokus terhadap tugas mengajar.
“Ini akan dicapai dengan memperkemas dan mempermudahkan proses pengumpulan data dan pengurusan sedia ada. Sesetengah fungsi pentadbiran juga akan dipindah kepada pusat perkhidmatan terpusat atau kepada guru khusus pentadbiran di peringkat sekolah. Malah, guru paling baik mungkin dinaikkan pangkat daripada DG41 kepada DG54 dalam tempoh lebih cepat berbanding tempoh kenaikan pangkat purata sedia ada iaitu 25 tahun,”
Kementerian Pelajaran juga bercadang melaksanakan kemajuan kerja berasaskan kecekapan dan prestasi menjelang 2016, apabila guru diberi penilaian setiap tahun oleh pengetua masing-masing, dengan inputnya mungkin diberi rakan setugas mereka. Laporan itu seterusnya berkata guru yang menghadapi masalah untuk mencapai kualiti minimum pula akan diberi bimbingan sokongan tambahan untuk membantu mereka kembali berada di landasan sewajarnya.
“Guru yang sering mencatat prestasi rendah,  walaupun sudah menerima sokongan tambahan,  akan diberi tugas lain yang mempunyai kaitan  dengan fungsi sekolah seperti pentadbiran,  pegawai tatatertib atau pengurusan kokurikulum,”
Sumber : BERNAMA 11 September 2012



    Cikgu Mahir

    Guru pelatih dari IPG Kampus Pendidikan Teknik



    Archives

    September 2012
    August 2012

    Categories

    All